زعفران

 همه چیز در مورد زعفران

زعفران گیاهی است کوچک از خانواده زنبقیان که از گذشته تا به امروز بین ملل مختلف شناخته شده است. این گیاه دارای ساقه و ۶ گلبرگ و سه رشته قرمز رنگ بوده و در نقاطی که دارای آب و هوای معتدل است به خوبی رشد می کند. زمان مناسب جهت کاشت پیاز زعفران از مرداد ماه تا مهرماه بوده که پس از کاشت آن در زمین به مدت۷-۴ سال پیاز زعفران در زمین باقی مانده و در سالهای بعدی نیاز به کاشت مجدد زعفران نیست.

طبیعت زعفران گرم و خشک است. زعفران ادویه ای است که برای معطر کردن غذا و بهتر شدن طعم و رنگ غذا استفاده می‌شود. این گیاه از گران ترین چاشنی ها بوده و بیشتر در شهرهای خراسان کشت میشود واز اصلی ترین منبع درآمد این شهر ها محسوب می شود. کشور ما ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا است .  زعفران ماده غذایی با ارزشی که خواص دارویی بسیاری نیز دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد.

زعفران

 

خواص دارویی گیاه زعفران

از خواص زعفران میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

درمان افسردگی -کنترل دیابت -تقویت سیستم ایمنی بدن -درمان بی خوابی -پیشگیری از بیماری های قلبی  درمان کم خونی -رفع نفخ شکم -کاهش چربی- محافظ بینایی- جلوگیری از ریزش مو -جلوگیری از سرطان و غیره

 

  • کسانی که از ناراحتی های عصبی رنج می برند می توانند از زعفران استفاده کنند چرا که این گیاه آرام بخش بوده و شادی آور است و باعث کاهش اضطراب می شود.

 

  • مصرف چایی زعفران استرس و اضطراب را از شما دور کرده و اختلالات خواب را برطرف می‌کند. می‌توانید برای درمان بی خوابی خود از چای زعفران دم کرده استفاده نمایید.

 

  • از دیگر خواص زعفران می‌توان به درمان اکنه ی پوست -رفع خشکی پوست- شفافیت پوست- پاکسازی پوست رفع چین و چروک پوست اشاره کرد که این گیاه را از این لحاظ بسیار مورد توجه خانم ها قرار داده است.

 

  • دیابت از گسترده ترین و خطرناک ترین بیماری هاست . شما میتوانید با مصرف زعفران از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرده و یا آن را کنترل کنید.

 

  • عصاره زعفران سلول های گیرنده نوری در چشم را محافظت کرده و از این جهت محافظ بینایی خواهد بود. علاوه بر این اززعفران برای درمان التهابات شبکیه استفاده می شود.

 

  • زعفران سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و انرژی را بالا میبرد.

 

  • آنتی اکسیدان موجود درزعفران درمان بسیاری از بیماری ها بوده و از مبتلا شدن انسان به سرطان جلوگیری می کند.

زعفران

 

شرایط نگهداری زعفران

زعفران باید به دور از نورو رطوبت و در محیطی در بسته وخشک و خنک نگهداری شود که درغیر این صورت کیفیت آن پایین می‌آید و اثرات دارویی آن از بین خواهد رفت. بهتر است زعفران را تا موقع مصرف پودر نکنیم. بهترین ظروف برای نگهداری زعفران ظروف فلزی و شیشه ای هستند. برای نگهداری زعفران از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید.

 

مضرات:

گرچه زعفران دارای اثرات مفید و خواص دارویی بسیاری می باشد اما مصرف بیش از حد آن خطرناک است و باعث سرگیجه -حالت تهوع -خستگی و اضطراب- زردی پوست و بی حالی خواهد شد.

مصرف بیش از حد زعفران برای خانم های باردار باعث سقط جنین می شود. مصرف بیش از حد زعفران افت فشاررا به همراه خواهد داشت.

واحد بازرگانی سیلانی با بیش از پنجاه سال سابقه در زمینه تهیه،توزیع و فروش ادویه مرغوب و با کیفیت در خدمت شما عزیزان میباشد که شما میتوانید برای مشاهده محصولات و خرید بهترین و با کیفیت ترین انواع ادویه روی لینک کلیک

کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *